Omringd door Idioten

Vorige week liep ik door een winkelcentrum waar ik het boek 'Omringd door Idioten' zag pronken tussen de bestsellers. Het boek omschreef precies hoe ik mezelf die week voelde, ik voelde me omringd door idioten. Mensen die alles anders doen, afspraken niet nakomen en vooral heel traag zijn. Het mag duidelijk zijn dat ik mensen heel vaak niet begreep, en zij mij niet.

De titel triggerde mij en ik was benieuwd naar de inhoud van het boek. Ik keek of deze bestseller beschikbaar was in Storytel en ja hoor, ik kon hem meteen gaan luisteren.

💡
Tip: Wil je dit boek ook meteen gratis luisteren? Via deze link krijg je toegang tot 30 dagen gratis Storytel.

Tijdens eerste alinea's zat ik al met tranen in mijn ogen van het lachen. Wat hilarisch en wat herkenbaar en wat super droog voorgelezen! Het boek kwam meteen veelbelovend op mij over.

De disc-kleurtypes

Het boek gaat in op 4 persoonlijkheidsprofielen. De schrijver belooft in het begin al dat je meteen levendige voorstellingen zou kunnen maken per type en dat klopt.

Kleurprofiel Rood

Ik herkende mezelf al direct in het eerste kleurprofiel dat omschreven werd: Rood. Ditmaal niet door mijn haarkleur maar puur door de omschrijving van het type: Direct, snel-snel, snel verveeld, dol op uitdagingen, vindingrijk en ja: ook wel wat dominant. Ook werd kenbaar gemaakt dat 'vooral Rood het gevoel heeft omringd te zijn door idioten'. Ah, top.

Kleurprofiel Geel

Vervolgens kreeg ik levendige voorstellingen van het optimistische gele karakter. De persoon die het liefst over zichzelf praat, continu. De lolbroek die graag in het middelpunt van de belangstelling staat en tevens een zeer slechte luisteraar is. Ook al meent hij zelf anders. Daar kwamen de tranen van het lachen weer.

Kleurprofiel Groen

Het meest voorkomende type en tevens het type wat ik als Rood persoon lastig vind te begrijpen. Ik vind veranderingen heerlijk en uitdagend, van Groen krijg ik hierop vaak gefronste wenkbrauwen. Vooral als ik met een last-minute plan-wijziging aankom, raken groene personen compleet in de stress. Wat ik dan weer niet begreep want dat is toch alleen maar superleuk?! Maar zoveel veranderingen, daar krijgt Groen kortsluiting van.

Kleurprofiel Blauw

Details, details, details. Het type dat een IKEA-kast feilloos in elkaar zet omdat het zo goed met de gebruiksaanwijzing overweg kan. En mocht het overhoop toch voorkomen dat er 1 schroefje over is, waar andere kleurtypes genoegen mee zouden nemen, dan gaat de kast uit elkaar want dat schroefje moet en zou erin. Het is, netzoals Rood, een direct type dat zegt waar het op staat.

De opbouw van het boek

Het boek behandelt verschillende situaties waarin de kleurprofielen allen op een eigen manier zullen reageren. Ook leer je hoe je andere kleurtypes veel stress kunt bezorgen. Dit vond ik ontzettend leerzaam! Niet dat je dat wilt, maar je kunt vervolgens dus tegenovergesteld reageren. Zo krijg ik vaak de opmerking om het wat rustiger aan te doen. Terwijl bij Rood beschreven wordt dat het juist heel stressvol is om weinig om handen te hebben. Voor Groene types is dit moeilijk te begrijpen maar ik herkende dit zo erg!

Als Rood persoon leef ik enorm op van veranderingen en uitdagingen. Zodra de systemen eruit lagen op het werk, werd ik alleen maar enthouiast. Uitdaging en nog harder werken, heerlijk! En dat terwijl andere collega's vooral in de stress konden schieten. Daar waar Groen houdt van same old, same old, ben ik altijd op zoek naar vernieuwingen en veranderingen. Vandaar ook mijn bijzondere loopbaan, die tevens zo tot stand is gekomen door hoogbegaafdheid.

💡
'Hokjes denken, nee dank je?' Die gedachte snap ik! De meeste mensen zijn een mix van verschillende kleurtypes, het is dus niet zo zwart-wit. Het gaat er niet om dat je mensen in een hokje plaatst maar wel om het gegeven dat je andere mensen beter leert te begrijpen en leert hoe je plezieriger met anderen kunt omgaan.

Mijn tip voor iedereen

Lees dit boek. Echt. Het geeft zoveel inzicht in je eigen handelen en de conflicten die je met anderen kunt ervaren. De mensen die je eerst totaal niet begreep, die kun je na het lezen van dit boek wel doorgronden. Ik heb het met heel veel plezier en lachend aangehoord en ontzettend veel van opgestoken.

Ben je al bekend met deze boeken?

Vind je het interessant om over mensen en psychologie te lezen? Lees dan ook mijn recensie over het boek De Meeste Mensen Deugen of bekijk hier alle boeken die ik aanraad.

Inspirerende boeken - AltijdWat